lördag 5 januari 2013

a lot of bullshit and a little drama

Tappar blogglusten igen. BIG TIME! Måste medge att dethär bloggandet börjar kännas jävligt onödigt, än en gång!...

  1. Vem läser? Nå fasen vet jag.. 2 personer? 10? 100? 500? Ja, jag vet inte!
  2. Åsikter&Kommentarer? Nope.
  3. Drama *check*
Det enda som bloggandet tycks skapa är folk som pratar runt men inte vågar säga sina åsikter rakt åt en. Och kanske om det inte finns något att läsa, ingen blogg, så skulle inte folk behöva oroa sej över hur andra människor har det. Och de "vanliga" inläggen tycks inte intressera någon, men de som är ev. lite negativare, eller dom det finns en chans att skapa någo drama runt, så dom intresserar! Ta som exempel min "Palermo III"-flik. Den har säkert fått mera kommentarer (en massa nonsense där folk skäller på varandra och kallar varandra för elakheter pga VAD?!) än vad alla inlägg tillsammans fått sedan jag började blogga. Jag började blogga främst för att dela med mej av mina tankar och dels mitt liv, som ung mamma. Något som andra unga mammor skulle vara intresserade av att läsa och ta del av. Istället har det blivit en plats där det söks efter fel och "dåliga" åsikter så man har något att prata om. Och nu pratar jag alltså inte speciellt om MIN blogg, utan om 99% av alla bloggar! Säkert talar folk om mina åsikter och inlägg, hobbyn och liv, men jag kan helt ärligt säga att det berör inte mej ett dugg. (Jag har inte hört någonting om min blogg så antar att det inte intresserar så många att varken läsa eller ha åsikter.)

Jag råkar ju vara en av många som valt den sporten här i världen som är den mest dramaskapande som finns! (så tro mej, jag är van..) Folk tävlar mot varandra om vem som är bättre ryttare, vem som kan och vet mera och vem som har finare hästar. Folk pratar skit om varandra, men då dom ses ler dom och är "bästa vänner", backstabbing, smutskastning och smutsiga blickar! Vad är det som är svårt med att vara trevlig mot andra folk? Ja, i hästvärlden är det inte många som klarar av den vardagliga saken.. Jag pekar alltså inte ut någon skiljd person nu, så finns det någon som läser detta och tar åt sej så är det inte mitt fel, då bevisar det väl bara at du är en av dem som borde le mot folk lite mer Jag pratar allmänt om folket som rör sej i hästvärlden!

Men jo, vad man hör om andras bloggar och deras inlägg, sådan sablars drama. Vissa delar med sej om PRECIS ALLT, andra bara tankar och funderingar. Jag tycker, kan ni inte ta texten som står på bloggen du läser, ja, då skall du inte läsa där heller. För om du inte tål det som skrivs, då var knappast det inlägget riktat mot dej att läsa. Då hör du troligen inte till den bloggens läsargrupp! Och då skall du inte heller blanda dej i den saken mer än att konstatera att "detta var inget för mej" och sedan stänga ner sidan. Gör folk detta? NEJ, dom läser vidare, spottar på skärmen, hånskrattar åt åsikterna och babblar sedan en massa skit runt.. (åt alla andra än bloggaren själv)

Jag har sagt det förut några gånger, och jag säger det igen. Jag tror min tid i bloggvärlden är slut! Här finns inget för mej att hämta. Är det drama på gång just nu? Nej inte då det gäller någo mina saker iallafall, men allt man hör om andra stackaren som är villiga att dela med sej om sin vardag. Jag orkar inte ens lyssna. Och då det gäller min blogg så känns det inte lönsamt att sitta timmar framför datorn och blogga och inte få ut annat än mindre tid till annat. (läs de numrerade raderna uppe i inlägget så ser ni orsaken)
Jag kan ju börja skriva dagbok igen istället, då får jag ut mina skrivbehov ;) En dagbok behöver dessutom inte "sensureras", för ingen läser, ingen kommenterar och ingen behöver bry sej!

Så nu får ni ta och följa med någon annans liv, för jag slutar härmed dela med mej av mitt!

Morssning-Korssning!

16 kommentarer:

  1. Ganska så klockrent :) Men synd att du tänker sluta blogga, jag har gillat din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nå får se va det blir av det, fick bara så i nerverna i morse så jag konstaterade att "nej fan heller", men kanske man skulle kunna fortsätta på lite diskretare nivå, får se :) Men just nu känns det bara sådär att "wtf gör jag här?"

      Radera
  2. oj då det var en hel massa kommenteras på Pales sida..Jag kan inte förstå varför ingen kommenterar på bloggarna annors överlag, det är bara här tror jag det är så, t.o.m finnarna är bättre än vi på att kommentera. Och för att inte tala om svenskarna..Här skall det som du sa var bråk för att nån skall ta del i ens blogg..menar nu då väst nyland främst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det kom en hel del dit, jag blev med munnen oppe då jag såg vad endel skrev dit, visst.. Åsikter är åsikter, men man kan ju lägga dom på något lite annat :P Under Palermo fliken kom det iallafall fram att det finns många läsaren som annars inte visar av sej alls, tycker det är super synd, eftersom det är ni som kommenterar som håller min lust för bloggandet uppe :)

      Radera
  3. Man gör ett val när man börjar blogga, och det är att man delar med sig offentligt av sitt liv (vissa mer, andra mindre, precis som du skriver). Hand i hand med att man delar med sig av sitt liv i skrift går skitsnacket. För visst är det lättare att snacka om nånting som faktiskt står svart på vitt, än att bara dra något ur tomma intet?
    Du har så rätt i att det är ganska tyst i kommentarsfälten, så länge det inte pågår nåt drama. Jag håller med Heidi där, att folk här i knutarna gärna läser och gottar sig i vad som står skrivet, men visar sig gärna inte i form av en kommentar nu och då.
    Jag är inne på mitt fjärde år som bloggare. Jag skriver rätt så ocencurerat om det mesta som händer i mitt liv och folk som hatar mig i verkliga livet ÄLSKAR att läsa min blogg. Jag vet inte hur många gånger jag får höra omvägar ifrån om saker jag skrivit, saker som INGEN kommenterat på bloggen om. Mina unika läsare är uppåt 150 om dagen, och ändå droppar det in väldigt få kommentarer. Ännu färre som faktiskt kommenterar med namn. Det är synd tycker jag, för visst är det trevligare att skriva om man får någon respons på det man skriver.

    Tyvärr är det så här det ligger till här, våra haters kommer alltid läsa våra bloggar för att hitta nytt skvallermaterial, och de kommer aldrig någonsin kunna säga de sakerna face2face, utan nöjer sig med att bara läsa om dem eller i bästa fall, lämna en anonym kommentar.
    Bloggvärlden är inte för alla, så är det bara. Orkar man inte det så kanske det är bäst att skriva dagbok som man förvarar under kudden. Jag tycker i alla fall det är sjukt roligt att dela med mig om mitt rätt så meningslösa liv och sen se på hur provocerade folk blir. För de tror ju faktiskt på vartenda ett ord de läser och det är det som är det roliga. För mig får mina haters mer än gärna gå in och läsa, jag hoppas de blir avundsjuka som in i helvetet! :)

    Får jag bara fråga varför du tagit bort mig på Facebook? Du fick dina pengar och sen var det borta. Inte för att det rör mig i ryggen, jag bara undrar. Sorry för lång kommentar!

    SvaraRadera
  4. Enligt statistiken på min blogg sku jag i medeltal ha cirka 150-200 läsaren, dom gångerna det är någon intressant rubrik har antalet tillomed kunnat nå 300. Men jag ser av högst 5-10 läsaren som nån gång lämnar någo små kommentarer.. Så mycket drama ang. min blogg har som sagt inte uppstått, och domdär "hatersena" visar nog inte vem dom är! Vissa personer som jag ju vet om från förut såklart finns, men inte annars. Jag har bloggat sedan 2006, bytte blogg år 2010 och har sedan dess funnits här på denna blogg.. Mina läsaren har alltid varit rätt grupp, den som jag riktat mitt bloggande åt. De kommenterades, om inte här, så kunde jag få ett mejl via fb nu och då av sådana som inte visste hur man fick iväg en kommentar på bloggen. Men nu känns det som att läsargruppen har ändrats och blivit helt fel. Nu då jag ser hur folk kommenterar detta inlägg skulle jag gärna fortsätta skriva, men tillika vet jag att de enda som drar kommentarer och läsaren är rubriken. +att inläggen innehåller starka åsikter och en nypa drama :P Men sånt är det ju som läsarna drar sej till.. Ang. FB har jag inget minne av att jag sku ha tagi bort dej från min vänlista??? Har dock lagt märke till att du inte finns kvar där, men kan inte komma ihåg nu att ha ja tagi bort dej, tror inte det?.. Och OM jag ha gjort de minns jag inte vrf :D Men du var nog borta långt innan dedär med skulden? Nå, det är bara att slänga in en vänförfrågan ;) Lätt-Lätt! Har inget emot långa kommentarer, det är roligt med lite åsikter!

    SvaraRadera
  5. Jag känner inte dej,men tycker att det är roligt och följa med din blogg :)

    Smulan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att höra :) Kanske jag får ta och hoppa tillbaka igen i bloggandet endå :) Beror på hur det börjar löpa på :)

      Radera
  6. Det är ju så roligt nu att se att det finns många glada läsaren där ute :) Fast folk inte visar något av sej nästan alls här annars..

    SvaraRadera
  7. På fb är det så lätt att bara gilla någons statusuppdatering och jag tror att folk blivit lata/bekväma av sig och inte "orkar" kommentera?!? Själv läser jag några bloggar (inklusive din blogg) och tycker de är intressanta men kommenterar väldigt sällan.

    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt. För där är det ju jätte lätt att bara klicka på "gilla" och så har du medverkat i att visa att du finns där och läser. Därför lade jag hit dessa "jag läste" och "jag gillade" funktionerna. Tänkte att det skulle vara lättare för folk att visa av sej med dessa, men på bloggens statistiksida kunde det stå att 200st hade läst" min blogg, medan det på knapparna va itryckt typ två. Så det fungerade inte riktigt heller :P
      Som jag skrev i söndags (eller när det var, här på bloggen). Jag har slutat läsa mångas bloggar. Sådana personer som jag känner/har varit vän med, men som jag inte har något intresse i mera att läsa om deras liv. Och eftersom det inte intresserar mej så hör jag ju inte till den bloggens läsargrupp :) Alltså, håller mej borta..

      Tycker endå det är roligt att så många läser min blogg och nog nu visar sej fram bakom hörnet, det sporrar en lite :) Kommer fortsätta blogga men inte så som förut :)

      Radera
  8. WORD.. förstår int varför häst sporten skall vara sån PRESTIGE.. var glad för varandras framgång och sporra varandra vidare istället för att kasta grus på dina medmänniskor. Blir riktigt trött ibland, speciellt över situationen i väst-nyland. Intressant blogg! / Jessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa människor är helt tokiga med detdär. Det skall vara dom finaste prylarna, den vackraste hästen och det sämsta bitch betendet på som finns! Med det far dom ut till andra stall och tävlar/tränar, med näsan i vädret och en spydig attityd. Varför skall de måsta vara så?? Har märkt speciellt mycket av det sedan jag flyttade till Ekenäs, tyvärr jo. I Nagu, Salo och Karina har det alltid varit super roligt att åka iväg, träffa nya människor, dra en high-five med främligen (eller kompisen..) framför som snart skall starta sin bana och önska denne lycka till! I Pargas var detdär bitch-facen ganska vanliga, där fick man ta blickar om man kom från ett annat stall. En gång fifflades det tillochmed med resultaten bara för att en utomstående inte skulle få bättre resultat än deras ryttaren. Det var då jag bytte förening ;)

      Och sedan detta smutskastande och skitsnackande på bloggar, via facebook osv. Snälla människor om man har något att säga kan man väl säga det rakt ut åt den personen, iställe för att sitta och skriva inlägg som piikar mot en människa. Är man faktist sådan fegis att man inte vågar säga sina åsikter rakt ut åt människor i sin omgivning? Även detta har jag märkt att förekommer massor bland hästmänniskor!
      Hästmänniskor skall föreställa vara starka människor med en god hand med djur. Mina vänner, som inte är hästmänniskor, fråga mej ofta (då vi pratar om detta) om ridsporten bara går ut på att vara bättre än alla andra och att vara den störta idioten mot andra människor?
      Ja, jag vet inte?? Jag minns då det var skratt och skämt i stallet, glada människor på tävlingar. Främmande ryttaren red förbi en på uppvärmningen, sträckte ut handen, presenterade sej och berättade hur fin hästen var som man red. Sedan red man brevid varandra och pratade en stund, hejade på varandra och var glada åt varandras resultat! Vart har detta försvunnit?

      Då jag började rida Fille 20 år, skippade jag att rida ut då det var -20 grader en dag. Då fick jag kommentaren på bloggen "Inte kan man skippa att träna fast det är kallt, inte kommer man någonstans då"
      Skall all ridning måsta leda någonstans?? Kan man inte bara rida för att det är roligt att skutta omkring på åkern en stund? Eller att galoppera ut i skogen en sväng?

      Men sen finns det ju sådana människor som är otroligt trevliga och välkomnande då man anländer till deras stall på tex tävlingar, och dessa människor är guld värda! :) Skulle bara önska att det skulle finnas lite flera av dom.

      Radera
    2. ...och roligt at du tycker om bloggen :)

      Radera
  9. Ridning SKA va rolit, du ska ju göra det för dej själ oc för hästen. Funderar jag oxå på hur folk tröttnar på ridning o slutar fast dm hållit på i flera år... Men d kmr ju ganska snabbt fram att d e stallsämjan som gör så att folk tappar intresset :( vilket e väldigt synd...e själv glad att ja köpte min häst i så ung ålder o bytte stall för annors skulle nog min ridning oxå runnit ut i sanden. Det är ja 100% säker på.
    O fö att ja nu bara måst :p så d där me att inte rida i -20.... D är inget annat än ett smart val... Få mänskor vet hur skadlit det är att anstränga en häst o sej själva när d e så kallt. Oftast gör d mer skada en nytta... Men nåjåå alla gör ju som dom vill..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att ridning skall vara roligt. Det skall vara spännande och kul att fara till stallet fast man inte ens rider, bara sköter eller pratar strunt och umgås med kompisar. Det skall inte väl alltid behöva handla om "tävlas tävlas tävlas"??

      Så är det. Folk är spydiska i stallet. Eller många iallafall. Man borde väl köpa häst som mindre för att slippa till eget/annat stall för att ha det "lättare". Och så är det ju nog så att många yngre med egna hästar (syftar INTE på dej nu) :P tycker att dom är bättre än sådana som rider andras hästar. Visst har det sina skillnader, men nog är lla lika mycket värda för det :)

      Jo nå den kommentaren fick jag då att jag kuulemma sen sku bli efter i träningen för att jag inte far ut i -20 grader med en (obs) 20 årig häst :D Så joo... Vissa må tycka det då, men jag tycker nog mera synd om en häst som trampar ut i den kylan än va ja sku tycka att de e bra för dem. Och dessutom tycker ja synd om ryttaren som fryser ihjäl :P

      Radera