måndag 26 december 2011

Farlig blåst hos oss!

Usch pyttsan vilket väder! Det är snart januari, och vi har ingen snö, ingen minusgrader! Istället världens höststorm! 23 meter/sek är det mesta vi haft här! Vaknade inatt av att elen var borta, sen imorse hoppade den av och ann, ända tills den förvann för två timmar! Mitt i morgonmålet...
Skulle sen gå ut på morgonrunda till grisarna och tog tillika en sväng via kurvan (cirka 100m från vår gård) och där var ett träd över vägen, fyra stycken som fallit precis vid grishuset, tur att dom for åt det hållet dom for, annars hade grishuset varit ganska platt! Ett lite längre bort i skogen.
Två till tre stycken träd är också omkull riktit breve vägen på grannens tomt!
Det knakade och brakade i skogen så jag ärligt sprang tillbaka till grishuset! Fick sen synen som faktist tog lite ont! Grishagen var sönderblåst så kunde inte släppa ut mina gryn :(
Bergullen, där det ännu inte var skivor på väggen i grishuset, hade fallit från sin plats! Skyddspressun på taket hade blåsit från plats och * suck *
Bergullspaket och ämbar ligger runt hela backan, och skivan som jag har ovanpå halmen hade blåst typ 5 meter bort så massa halm ligger runt överallt!
Kratta kratta……
Nu blir det väl bara att vänta att det lite sku ge med sej där ute så man slipper ut och fixa åt grisarna och röjja undan trädet från vägen! För som det blåser nu vågar inte jag gå ut iallafall.. Man får gå och se uppåt hela tiden och hålla koll att man inte får någo i huvudet!
Har passat på att börja läsa boken jag fick av gulle i julklapp, passar till en dag som denna!

Hoppas ni läsaren har det bra i stormen och inte har alltför mycket ägodelar förstörda! Har läst om både bilar och hus, och kan inte föreställa mej känslan om någon av dessa skulle bli under stormens power åt oss!

Lite bilder från idag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar